Lionheart
Dlouho očekávané RPG konečně vychází a s ním přichází i rozuzlení otázek týkajících se všech atributů hry. Již generování postavy probíhá podle systému velmi se podobajícímu post-apokalyptickému Falloutu. Nemáte tedy žádná povolání, ale stejně jako ve Falloutu má charakter několik kategorií, které jej dělají unikátním. Pár atributů, skilly (zde rozdělené do bojových, zlodějsko-kecacích a tří škol magie), traity (vždy s kladným a záporným efektem) a perky (speciální bonusy jednou za několik levelů). Na začátku je zde obligátně možnost vybrat si předgenerované postavy a už zde si všimnete zvláštností, které možná lépe prozkoumáte při tvorbě své vlastní postavy. Jsou tu rasy, ale takové, jaké asi neznáte. Tedy kromě lidí. Ostatní nejsou žádní elfové ani trpaslíci, nýbrž jacísi „demokin“, „feralkin“ a „sylvant“. Dále je každá postava spojena s nějakým duchem (spirit) – ti mají trochu rozdílnou povahu (racionální, agresivní a sarkastickou) a podporují jiný typ magie (klerickou „divine“, přírodní „nature“ nebo elementální „thought“). Při přestupu dostanete vždy pár bodů na rozdělení mezi skilly a jednou za tři až pět levelů (jisté traity tohle upravují) si můžete vybrat perk, přičemž si

Použitý systém S.P.E.C.I.A.L. na první pohled slibuje velké věci. Když si člověk vzpomene jak skvěle byl tento nepřekonatelný systém využit v Falloutu, chce se až brečet. Tvůrci slibovali možnost udělat si ze své postavy unikátního jedince a hrou pak procházet dle vlastního úsudku – tomu nevěřte, jsou to jen plané sliby. Udělat to samozřejmě můžete, ale kýžený a slibovaný výsledek se nedostaví. Pokud ze své postavy uděláte mága, či bojovníka s mečem budete si ve druhé polovině připadat jako na návštěvě v pekle. Druhá polovina hry (po vypuknutí války) je totiž takřka výhradně o soubojích. No a v těch mají jasnou převahu postavy trénované pro boj zblízka beze zbraně. Jejich údery jsou rychlejší než veškerá magie a marné mlácení mečem. Boj na střední vzdálenost se totiž v Lionheartu praktikovat téměř nedá. Výjimku tvoří souboje s hlavními nepřáteli, kde se čas od času schopnost boje na dálku hodí. Možností je ve hře mnoho, ale nevyváženost hry vás stejně donutí použít jedno z mála skutečně osvědčených řešení.
Pokud jste nevěděli o čem LH je, intro vás možná překvapí. Účinkují v něm totiž postavy jako Richard Lví Srdce
(the Lionhearted) a Saladin. A místem, kde pak začínáte, je Barcelona!
O co přesně šlo se dozvíte v intru, pro základní povědomí postačí, že
se na náš svět dostala magie, různé bytosti a již zmiňovaní duchové. Ne
všechny zrůdy se podařilo vymýtit, takže se těšte na gobliny, nemrtvé,
trolly a podobnou havěť. Ono tohle všechno nemá na hru jako takovou
příliš velký vliv, kromě prvního dojmu. Barcelona vypadá trochu jako
Atkathla, klasické nepřátele tu potkáte také, takže možná příjemně
zapůsobí jen setkání se slavnými postavami. Kromě Da Vinciho, jenž je
vaším průvodcem, máte možnost například vyslechnout moudrá slova a
zadání questu od Machiavelliho nebo vyřešit trable Miguela Cervantese,
který má podobný problém jako jeho literární postava… Mimochodem - tato
záležitost má poměrně zajímavý průběh i dohru. Ale zpět k začátku - hra
začíná velice podobně jako Baldur’s Gate 2. Někdo ve vás cítí magii a vězní vás. Do vašeho vězení vběhnou assasinové a díky něčí pomoci (v této případě jen té morální:-/, a to od ducha s vámi spojeného) uprchnete a samozřejmě
nevíte „vo co go“. Spojí se s vámi Da Vinci a vy, před zjišťováním,
proč vás někdo chce zabít, musíte zajistit svou pozici v nějakém
vlivném spolku. Tím zde jsou Templáři a Inkvizice. Takže si tak chodíte
po městě a okolí, plníte povinné i nepovinné questy... V průběhu se
dozvíte například i o chystané invazi do Anglie. K té nakonec také
dojde a následky jsou dalekosáhlé, ale musím se uchýlit k zajeté frázi
„nebudu vám kazit požitek a víc z příběhu neprozradím“ :-P. Přestože to
takhle vypadá jako hutné RPG, „akční složka“ převáží a hra začne
připomínat Diablo.
Dovolím si malou odbočku, protože tímhle mě zklamalo i NWN. Obě hry
mají slušný příběh, kvalitní dialogy, rozmanité questy, ale provedením
triviální souboje z obou dělají rutinní záležitost. V „Infinity engine
sérii“ jste měli více postav, čili se do hry dostával strategický
element. V Diablu máte sice jednu postavu, ale hordy nepřátel, čili
musíte alespoň trochu vážit kroky a navíc máte k dispozici spoustu dovedností. V Revenantu byly zase tuny skvělých komb. V LH i NWN
jsou souboje podobné, resp. stejné jako v Baldur’s Gate, ale máte jen
jednu postavu, které leda tak zadáte cíl, což je trochu nuda… V LH máte
jedinou,
vlastně dvě obměny. Můžete si zvolit část těla, kam bude vaše postava
mířit, a nastavit rychlost, resp. přesnost útoku, které jsou na sobě
nepřímo úměrné.
Herní prostředí, využití skutečných
historických událostí a postav - to všechno je zpracováno vcelku pěkně
(až na fakt, že téměř všechny důležité postavy se nacházejí
v Barceloně, která je v podstatě jediným skutečně velkým městem ve hře
- jakoby ve středověku byl zbytek Evropy
neobydlený :). Potkáte spoustu historických postav, dozvíte se zajímavé
historky ze středověku, navštívíte krásná města (hlavně výše zmíněnou
Barcelonu), budete se bavit. Bohužel jenom do chvíle, kdy vyjdete
z města a začnou souboje, nebo jak tu vzájemnou třenici dvou a více
postav na obrazovce nazvat. Souboje jsou pouze o rychlosti a hrubé síle
(pokud vaše postava neovládá mistrně plížení). Stačí zapnout auto
lock, dostatečně si vytrénovat postavu a pak jen mlátit a mlátit.
Nezapomeňte při tom ještě zavřít oči, aby vás nebolely z jednotvárnosti
nepřátel, kteří se proti vám ve velkých chumlech pohrnou. Jasným
důkazem naprosté absence invence je závěrečná lokace, kde proti vám
nastoupí
dva bosáci a pouze 4 druhy potvor. Pokud si vzpomenu na situaci
v závěrečných fázích jiných RPG tak je to spíš než k smíchu k pláči.
Svědčí to pouze o uspěchaném vývoji celé hry a nezkušenosti týmu
Reflexive.
Ani technická stránka hry není bez chybičky, ve skutečnosti je
velice rozporuplná. Jako stupidní vám možná přijde, že jsem málem šílel
z toho, jak zezačátku pořád, prostě FURT hraje jedna a ta samá melodie.
V menu, ve městě, v lese, v dungeonu - prostě šílenství! Tady na
začátku kolem Barcelony jsem narazil asi tak na dvě lokace, kde se
ozývalo něco jiného a to ještě ne vždy. Tohle je samozřejmě jenom můj
subjektivní názor, ale i kdyby hudbu
dělal John Williams nebo Jesper Kyd, jedna a ta samá melodie pořád
dokola… Zvuky už nijak nerozčilují, ty jsou dobré, ale namluvení je
prostě výborné. Klasicky - mluví jenom ty důležité postavy, ale snad
všechny do jedné jsou namluveny skvěle! Zato grafika přispívá k oné
rozporuplnosti - přijde mi, že 2D je krok zpět. Podobně jako v příběhu
i zde přináší LH zaběhnutý standard. Renderovaná pozadí, u kouzel
grafické efekty, na postavičce se projeví změna výzbroje a výstroje.
Její
rozanimování (a nejen její) mi také opět nesedlo, samozřejmě na
hratelnost jako takovou to vliv nemá. Leda že byste se museli pořád
chytat za břicho nebo otírat slzy. Vystačíte si ovšem s rukou na myši,
takže druhou máte k těmto účelům volnou. Vážně, na hratelnosti to nic nemění, jen mi přijde přinejmenším zvláštní vypustit něco takového v roce 2003, ale budiž.
Co říci k technické stránce hry. Grafika
není špatná. V některých momentech je dokonce nádherná (obligátně
Barcelona). Bohužel pouze v některých momentech. Venkovní lokace jsou
jedna jako druhá a navíc si ty výjimečně méně temné člověk ani neužije
ve snaze uniknout hordám nepřátel. Zvláště ve druhé polovině hry, kdy
se vytratí většina subquestů, rapidně ubude rozhovorů a ze hry se stane
jedna velká pouť z dungeonu do dungeonu, skrze více než 40 obrazovek až
do konce. Jedinou interakcí s NPC pak bude nákup nezbytných propriet
pro přežití v boji. Za zmínku jistě stojí otřesná animace pohybu
veškerých postav. Říci, že se pohybují jak po obrně, tak jim vlastně
lichotím. A v nedodělanostech můžeme pokračovat. Co třeba interface
hry. Ten bych se dal sám o sobě označit za jeden bug. Statistiky jsou
roztaženy do třech obrovských obrazovek, quick-slotů je šíleně málo a
zkuste v tuhém boji hledat to správné kouzlo, pokud je nemáte v jednom
z mála quick slotů. Ve světle těchto skutečností pak ani nepřekvapí
naprosto nepochopitelně zpracovaná pauza v níž není možné rozdávat
příkazy, což je snad dnes už standardem. A tak bych mohl pokračovat dál
a dál.
Z uvedeného vyplývá, že mně očekávané LH trochu zklamalo. Pokud jste hardcore RPG pařan, Baldur's Gate II vám přišel na hranici triviálnosti, o IWD nebo nedej bože NWN nemluvě, asi jděte o dům dál. To samé platí pro zaryté Diablisty, málo akce! LH by mohlo být zajímavé pro ty, kteří hledají kompromis mezi pro ně moc akčním Diablem a moc složitým Baldur’s Gate.
Z uvedeného vyplívá, že mě Lionheart zklamal
na celé čáře a je vidět, že vývoj byl značně uspěchán, na což poukazují
nelogičnosti v konceptu hry. Sami budete proklínat tvůrce až zjistíte,
že s postavou, kterou jste si
stvořili se nedá hrát a budete muset začít znova – nejlépe se
specificky vybranými vlastnostmi, které zajišťují normální průchod
hrou. Jistě si na mé lamentování vzpomenete, až díky několika fatálním
bugům nebudete moci pokračovat dále ve hře. A co teprve až se po první
– ne až tak špatné – polovině hry dostanete do poloviny druhé, která
kromě otřesných soubojů prakticky nic jiného nenabízí. Lionheart je
zklamání a také poučení pro příště. Je to jasný příklad jak zabít
slibný potenciál hroznými souboji a nevyvážeností v celém konceptu.
Jedinou radostí během celé hry tak možná bude rychlý závěrečný souboj.
V něm se výjimečně uplatní postava se dobře zvládnutou schopností boje
na dálku. Po pár povedených úderech bude konec a to bez jediného
škrábnutí.
Mé hodnocení:85%
+ Propracované okolí,rozhovory,grafika,vcelku velký výběr postav,možnost si vytvořit svojí postavu
- jestli neumíte dost dobře anglicny nepochopíte některé ůkoly,inteligence nepřátel